Najtrudniejszy moment dla wielu pracowników to właśnie pierwszy dzień, być może tydzień w pracy. Często ten okres bywa bardziej stresujący niż sama rozmowa kwalifikacyjna. A wszystko za sprawą pytań, które kłębią się w głowie. Nowy pracownik w firmie przed przekroczeniem progu swojego nowego miejsca zatrudnienia zastanawia się, czy pasuje do zespołu, jakie będą jego nowe obowiązki, czy im podoła, a także czy uda mu się nawiązać dobre relacji z innymi. Jest to nie lada wyzwanie, ponieważ często przyszli współpracownicy starają się chociaż trochę dowiedzieć o nowej osobie.
Jak odnaleźć się w nowej pracy?
Przede wszystkim nie panikować. Pomyślmy, że nie tylko my możemy odczuwać lęk i niepokój. Być może w naszym nowym zespole są osoby, które mają mniejsze doświadczenie, umiejętność, kwalifikacje lub po prostu także nie pracują długo w danej firmie. Najważniejsze to zrelaksować się dzień wcześniej, wyjść na spacer, pobiegać, obejrzeć film i dobrze nastawić. Nie ma sensu już czytanie opinii wystawionych przez byłych pracowników. Takie sprawy powinniśmy weryfikować przed podjęciem zatrudnienia. Teraz najważniejsze to zaprezentować się z dobrej strony i spróbować nawiązać jak najwięcej kontaktów.
Zobacz też: https://biznews.com.pl/biznes/22032-jak-odnalezc-sie-w-nowej-pracy-sprawdz-nasze-wskazowki
Często jest tak, że zostaje nam przydzielona osoba, która nas oprowadzi, przedstawi innym i wprowadzi w nasze obowiązki. Warto jej zadawać nurtujące nas pytania, także o zwyczaje panujące w firmie. Dzięki temu będziemy mieć podgląd na całą sytuację. Może pracownicy wychodzą czasami gdzieś wspólnie? Albo przynoszą od czasu do czasu drobne słodkości do kawy? Pamiętajmy, by w pierwszych dniach nie wygłaszać swojego niezadowolenia, gdy coś nie idzie po naszej myśli, jakiś sprzęt się zepsuje. Musimy poznać lepiej codzienne funkcjonowanie firmy, aby wyrobić sobie o niej zdanie. Poza tym ktoś narzekający, roszczeniowy, pełen pretensji już od pierwszych dni nie będzie widziany pozytywnie przez innych.
Nowa praca to także nowe wyzwania. Jeśli zależy nam na rozwoju, podnoszeniu kompetencji, to dobry moment, by o to zapytać. Od razu zyskamy w oczach przełożonych, że nie chcemy tylko przyjść, przepracować swoje i wrócić do domu, ale że chcemy się rozwijać. Być może firma oferuje różne szkolenia, ma dofinansowania to nauki itp. Chociaż wiele osób zadaje sobie pytanie, jak odnaleźć się w nowej firmie, to nie powinniśmy robić nic na siłę.
Jeśli akurat w pierwszych dniach nie mamy ochoty na wyjścia integracyjne, nie musimy w nich uczestniczyć, będzie jeszcze wiele okazji. Mamy prawo odmówić, jednak w grzeczny sposób. Nie możemy też przesadzić i odcinać się od współpracowników od razu po rozpoczęciu pracy. Nawet jeśli na co dzień stronimy od towarzystwa i jesteśmy introwertykami, warto dać się poznać z lepszej strony i przekonać do siebie innych. Nie musimy być duszami towarzystwa, ale zapewne wiele osób będzie oczekiwało od nas komunikatywności i umiejętności pracy w zespole. Dlatego już na wstępnie nie zrażajmy innych do siebie. Bądźmy otwarci na nowe znajomości i współpracę. To szybko zaowocuje.